κυλιομενο μενου

Τρίτη 3 Ιουνίου 2014

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την τεχνική εκπαίδευση



ΣΥΝΕΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η εκπαιδευτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το ΛΥΚΕΙΟ και την ΤΕΕ
(Με αφορμή άρθρο του κ. ΑΝΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΙΤΗ, που αναρτήθηκε στις 30/5/2014, στo esos.gr)
Είναι πράγματι κρίμα που ένας ερευνητής  μπορεί να καταλήγει, αβασάνιστα, χωρίς καμία έρευνα, με μοναδικά στοιχεία δυο ανακοινώσεις με συγκεκριμένη θεματολογία (24/5/2014  : απολύσεις των συναδέλφων της τεχνικής  εκπαίδευσης και  28 /5/2014 :πανελλαδικές εξετάσεις) σε παρόμοιες απολυτότητες. Αν κ. Ανδριανουπολίτη κάνατε τον κόπο να διαβάζατε το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσατε ίσως να εκφράσετε αρκετές διαφωνίες σας , αλλά δεν θα υποστηρίζατε αυτά που γράφετε στο άρθρο σας. Επειδή δεν θέλω να παραμένουν ερωτήματα ή να δημιουργούνται στρεβλές εντυπώσεις θα σας απαντήσω και στα συγκεκριμένα σας επιχειρήματα με τα οποία θέλετε να πείσετε  ότι είναι αναληθείς οι δεσμεύσεις μας αλλά και επί της ουσίας καταθέτοντας την πλήρη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την ανασυγκρότηση της εκπαίδευσης όσον αφορά τη τεχνολογική εκπαίδευση.
Πρώτον το Υπουργείο  Παιδείας δεν « μετέφερε κάποιες ειδικότητες» , όπως πολύ ευγενικά  λέτε, από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση  στη Μεταδευτεροβάθμια Κατάρτιση. Η αλήθεια είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας μέσα σε μια νύκτα κατήργησε τομείς και ειδικότητες, άφησε ξεκρέμαστους 20.000 μαθητές/τριες που φοιτούσαν σε αυτές, ενίσχυσε  τις ιδιωτικές τεχνικές επαγγελματικές σχολές, έθεσε σε διαθεσιμότητα 1800 εκπαιδευτικούς, προχώρησε σε απολύσεις μόνιμων δημοσίων υπαλλήλων.

Δεύτερον σε σχέση με την κατάρτιση και τη μαθητεία στην ανακοίνωση μας ( 28/5/2014) λέμε επί λέξει κάνοντας κριτική στο νέο λύκειο :«Στόχος της κυβέρνησης η μείωση του αριθμού των αποφοίτων του Γενικού Λυκείου  και η βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη  και εκμεταλλευτική μαθητεία.» μήπως σας διέφυγε; ή δεν έγινε σαφής η αντίθεση μας στο θεσμό της μαθητείας;

Τρίτον ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δεσμευτεί  ότι η κυβέρνηση της αριστεράς  θα πάρει  άμεσα μέτρα για να μην καταρρεύσει η δημόσια εκπαίδευση, για να σταματήσει τη καταστροφή στη δημόσια εκπαίδευση  που προκάλεσε και προκαλεί η νεοφιλελευθερη πολιτική της κυβέρνησης. Θα πάρει όλα εκείνα τα μέτρα ώστε  να διασωθούν και να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα σχολεία, τα ΤΕΙ , τα Πανεπιστήμια.  Γι΄αυτό θα επαναπροσλάβει όλους όσους τέθηκαν σε διαθεσιμότητα ή απολύθηκαν, θα επαναφέρει τους τομείς και τις ειδικότητες της ΤΕΕ που καταργήθηκαν λόγω διαθεσιμότητας των εκπ/κων γιατί κανείς εκπαιδευτικός, διοικητικός υπάλληλος ή σχολικός φύλακας δεν περισσεύει. Παράλληλα θα ξεκινήσει να ένα ουσιαστικό διάλογο με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τους εκπαιδευόμενους, όλη την ελληνική κοινωνία για την ανασυγκρότηση της δημόσιας παιδείας, όπως γράφουμε και στην ανακοίνωση της 25 Μαΐου στην οποία αναφέρεσθε. Γιατί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός προγράμματος συνολικής ανασυγκρότησης της δημόσιας εκπαίδευσης απαιτεί μακρόχρονες διαδικασίες, πρόβλεψη μεταβατικών σταδίων και δοκιμαστικές εφαρμογές πριν τη γενικευμένη εφαρμογή των αλλαγών εμείς αυτό το γνωρίζουμε το Υπουργείο όμως το αγνοεί συστηματικά.

Τέταρτον στην ανακοίνωση, αν και σε μια ανακοίνωση λόγω περιορισμένου χώρου δεν αναφερόμαστε στο σύνολο της πολιτικής μας,  είμαστε σαφείς, η πρόταση μας λέει : «  Μεταλυκειακή Δημόσια Τεχνολογική Εκπαίδευση» ούτε Δια Βίου  Μάθηση, ούτε Μεταδευτεροβάθμια κατάρτιση, το αναφέρω γιατί ξέρουμε ότι κάθε ορολογία σημαίνει κάτι πολύ συγκεκριμένο και εσείς ως πρόεδρος του Ε.Ε.Τ.Ε.Κ γνωρίζετε πολύ καλά τις διαφορές που υπάρχουν.

Τι προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για την ανασυγκρότηση της εκπαίδευσης όσον αφορά τη τεχνολογική εκπαίδευση
( πριν από την βαθμίδα της  τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ) ώστε να μην υπάρχουν, εκούσιες ή μη, παρανοήσεις. Η πρότασή του ΣΥΡΙΖΑ για την ανασυγκρότηση της δημόσιας εκπαίδευσης προβλέπει την αναδιάρθρωση του περιεχομένου και κατά συνέπεια και της δομής του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι υφιστάμενες δομές δεν καταργούνται αλλά αναβαθμίζονται και ορισμένες λειτουργούν ως μοχλοί συνολικότερων αναδιατάξεων και συνθέσεων. Η πρόταση μας είναι η παρακάτω:
·         Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και δωδεκάχρονη υποχρεωτική γενική εκπαίδευση  με αναβάθμιση του λυκείου ως ενιαίας, αυτόνομης μορφωτικής βαθμίδας και καθιέρωση του Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης, το οποίο βεβαίως δεν θα έχει καμία σχέση με το σημερινό Γενικό Λύκειο.
·         Μεταλυκειακή δημόσια Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση  με αναβάθμιση της σημερινής πολυδιασπασμένης τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Επειδή βεβαίως η θεσμοθέτηση του Ενιαίου Λυκείου θεωρίας και πράξης με κατάργηση της σημερινής, διασπασμένης δομής (Γενικό Λύκειο - Επαγγελματικό Λύκειο – ΣΕΚ- δομές άλλων Υπουργείων) είναι μια μεγάλη και ουσιώδης αλλαγή στη δομή και στο περιεχόμενο του εκπαιδευτικού συστήματος  δεν είναι δυνατόν να γίνει από την μια μέρα στην άλλη. Η ανάπτυξη του νέου Ενιαίου Λυκείου θεωρίας και πράξης  πρέπει να γίνει σταδιακά, αφού ληφθεί υπόψη η ισχύουσα σήμερα κατάσταση, με το υπάρχον διαφοροποιημένο δίκτυο γενικής και τεχνικο-επαγγελματικής εκπαίδευσης και η εμπειρία από το Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο. Απαιτείται ένα μεταβατικό στάδιο, στη διάρκεια του οποίου θα γίνει αναδιάρθρωση των Προγραμμάτων Σπουδών και αναπροσαρμογή των μεθόδων διδασκαλίας, που θα δώσει τη δυνατότητα, εκτός των άλλων, να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες υποδομές και να ξεκινήσει η αντίστοιχη επιμόρφωση του προσωπικού.
Το μεταβατικό στάδιο  περιλαμβάνει ενδεικτικά :
o        Δημιουργία μιας και μόνης δομής επαγγελματικής εκπαίδευσης, μετά το γυμνάσιο (το Λύκειο της ΤΕΕ) και την παράλληλη κατάργηση  όλων των δομών κατάρτισης (ΣΕΚ) μετά το γυμνάσιο που δημιούργησε ο ν. 4186/13.
o        Υπαγωγή στο Υπουργείο Παιδείας όλων των σχολικών μονάδων που προσφέρουν σήμερα Τεχνική-Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση ανήκουν σε άλλα υπουργεία και την ενσωμάτωσή τους στο Λύκειο της ΤΕΕ, για όσο αυτό υφίσταται.
o        Σταδιακή προσαρμογή των προγραμμάτων τεχνικού και γενικού λυκείου στην κατεύθυνση της ενοποίησης.
o        Δημιουργία μεταλυκειακού έτους ειδίκευσης που θα εκπαιδεύει σε  ειδικότητες οι οποίες θα οδηγούν σε κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και θα αποτελεί το πρόπλασμα για τη μετάβαση στη δημόσια μεταλυκειακή τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση.

Η Μεταλυκειακή Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, στην οποία θα ενταχθούν και τα σημερινά ΙΕΚ,
o        θα καλύπτει επαρκώς τις ανάγκες  των αποφοίτων του Ενιαίου Λυκείου που δεν επιθυμούν να συνεχίσουν στα ΑΕΙ,
o        θα παρέχει το σύνολο των τεχνολογικών ειδικοτήτων που χρειάζεται η ελληνική κοινωνία και
o        θα απονέμει πτυχία με αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Η φοίτηση θα διαρκεί από 1-3 έτη,  ανάλογα με την ειδικότητα, ενώ οι σπουδαστές θα έχουν πάντα τη δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους στα ΑΕΙ.
Προφανώς για την υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού, θα χρειάζεται όχι μόνο η αξιοποίηση του υπάρχοντος δυναμικού αλλά και η πρόσληψη περισσότερων εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων για να καλύψουν την διδασκαλία των τεχνολογικών μαθημάτων και στο Ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης και στη Μεταλυκειακή Τεχνική Εκπαίδευση.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την ανασυγκρότηση της δημόσιας εκπαίδευσης  βρίσκεται στον αντίποδα της πολιτικής της κυβέρνησης, δεν έχει τίποτα κοινό με την εφαρμοζόμενη από την κυβέρνηση πολιτική όπως υποστηρίζει στο άρθρο του ο κ.  Ανδριανουπολίτης, και έχει στόχο να την ακυρώσει και να την ανατρέψει. Γιατί μόνο έτσι θα πετύχουμε το στόχο μας τη  διασφάλιση του καθολικού δικαιώματος στη μόρφωση σε ένα δημοκρατικό, ποιοτικά αναβαθμισμένο, δημόσιο και δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα, στόχος όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ αλλά όλης της κοινωνίας.